Forum / Fragmovies / Axy og hans film - Hvordan startede det hele?
|
|
|
|
|---|---|
|
Vores kære broder Axy, har i den senere tid brugt en del energi på at lave fragmovies til forskellige gamere og organisationer. Han gør det usædvanlig godt efter min mening, og jeg har derfor forberedt en lille artikel række om Axy og hans film her på Langal.dk, her har i den første: Hvem er du IRL?Jeg hedder Anders Christiansen, jeg er 16 år og bor i Vallø. Til daglig går jeg på Køge Gymnasium på den samfundsvidenskabelige linje, spiller lidt klaver og svinger med tenniskechere. Når jeg har tiden og pladsen kan jeg godt lide at beskæftige mig en del med computeren, hvor jeg gamer dods i klanen badAppleZ! sammen med nogle svenskere og englændere. De sidste 1½ år har jeg så taget skridet videre, og begyndt at udnytte computeren til kreativt arbejde. I starten var det leveldesign og billedmanipulation, men her for nogle måneder siden udvidede jeg mit repatoir til fragmovies, eller bare arbejde med videobehandling i det hele taget, hvilket jeg for tiden bruger meget af min fritid på, fordi det er så spændende "aXy" hvor kommer det navn fra?Kan i huske arkade-spillene? Dem, hvor man efter endt spil kan komme på highscore-listen, og kun må indtaste 3 bogstaver? Dengang jeg spillede PlayStation 1 spillede jeg rigtig mange arkade-spil Gaming karriere?Jeg har altid været glad for computerspil, men det var først for alvor i juni 2006, hvilket jo efterhånden er en del tid siden, at jeg begyndte at dyrke det på et seriøst plan. Jeg dannede par med ZiGarren, der på det tidspunkt hed The Silent 7. Scream. Vi spillede css-ffa. Det var dengang vi ikke kendte til ventrilo, og ringede hinanden op over mobilen for at snakke sammen under gamingen Indtil sent i juni havde ZiG nægtet at spille dods, fordi han ikke kunne finde ud af det, men en nat sad han oppe og spillede sniper, hvilket rørte noget i ham. Faktisk blev han så glad for det, at vi besluttede at rykke over til dods i stedet (jeg havde jo en fortid i dod 1.3 hos langal), hvor vi ved samme lejlighed ændrede navn til AmmuNation, eller A.N. Vi surfede rundt på ffa-servere og hvervede folk, og der gik ikke længe inden vi havde stablet en hel organisation på benene med hjemmeside, server og nyhedsbreve, hvor jeg for første gang ”made an appearence” ved at medvirke i et interview på Copyriots hjemmeside. Men efter et hæsblæsende halvt år fra sommer til jul 2006 måtte vi lukke pga. inaktivitet, og ZiG og jeg måtte gå nye veje. Vi blev kontaktet af Kiwi fra Ministry of Defense, der ville have os til at lave et 2. hold til dem. Det blev Minority, der aldrig rigtig blev til noget. Det varede fra starten af året til sommeren 2007. Så efter at have været rimelig meget ude af billedet med et mislykket projekt i lidt over et halvt år, fik Steelduck fat i os, og gjorde os til medlemmer af The Outlaws, der havde brug for nye kræfter til at bygge sig op igen. Men pga. inaktivitet yet again, måtte vi prøve noget nyt, og fusionerede derfor TO med den anden klan Reject, for at undgå endnu et skifte (begge klaner var hårdt truede af lukning på det tidspunkt). Det varede det næste halve år, til midt i december 2007. Da blev Kiwi igen glade for os, og fik os med i en genopbygning af Ministry. Det slog helt fejl og varede kun til vinterferien 2008. De næste 2 måneder var der jeg begyndte at blive kreativ, fordi jeg var klanløs, og ikke kunne finde nogle hold. I mellemtiden havde ZiG fundet RuiN, så det var bare mig alene. Der fulgte nogle korte besøg hos forskellige klaner som oje!, PMG og franske diAmond, endda yet another forsøg på genopbygning af Ministry, der kun varede 2 uger I sommerferien fandt jeg så endelig en nogenlunde stabil klan, badAppleZ!, hvor jeg har været lige siden Hvordan vurderer du miljøet omkring fragmovies?I øjeblikket er fragmovie-branchen utroligt spændende at være en del af. Hvor gamingen måske svigter lige nu, vokser film-industrien eksponentielt. Der er rigtig mange, der aldrig har prøvet det før, der straks giver sig i kast med at stykke en movie sammen, bare fordi de har lyst og synes, det er sjovt. Der oprettes hele tiden store databaser med fragmovies, hjemmesider åbner, og der afholdes endda award-shows inden for branchen. Lige pludselig er store sponsorater og fan-kultur kommet på tale. Der er mange der opretter mini-firmaer, der beskæftiger sig med den slags. Alt sammen utroligt spændende. Det vi ser i dods er derfor kun en brøkdel af, hvordan fragmovie-industrien virkelig er. Niveauet inden for dods er måske ikke særlig stort efter min mening, da professionalismen på en måde er gået i en bue uden om det niche-spil, dods nu engang er. I andre spil som cod4 og css er det almindeligt at firmaer med ”professionelle amatører” med professionelle værktøjer laver movies med en masse specialeffects og lydeffekter i en grad vi ikke ser i dods, hvor det mest er almindelige gamere, der prøver sig frem. Af film, der understreger min pointe, er værd at se Jaro 3 (css), Trapped (css) og The Saga Continues 2 (cod4). Desuden www.chetos.es, hvor der er streaming af en masse movies, www.codmovies.eu og www.sourceradio.com Overvejer du at lave film i andre gengrer?Helt sikkert, så snart inspirationen banker på, vil jeg da med glæde gå igang med andre spil, eller movies, der måske handler om andet end gaming. Hvilket software bruger du?VirtualDub, Sony Vegas, MeGUI og YAMB... Desuden er jeg begyndt at bruge Adobe After Effects rigtig meget, fordi man kan opnå så gode effekter med det |
|
|
|
|
|
Ja, det er mig |
|
|